Tänapäeva maailmas, kus nutiseadmed, veebipoed ja digitaalsed teenused on muutunud igapäevaelu lahutamatuks osaks, on API (Application Programming Interface) kasutamine väga oluline. Olenemata sellest, kas olete ettevõtte omanik, IT-spetsialist või lihtsalt nutiseadme kasutaja – API mõjutab teie elu rohkem, kui te arvatagi oskate.
API on kõikjal – alustades meie nutitelefonist ja lõpetades tarkvarasüsteemidega. Iga kord, kui kasutame mõnda mobiilirakendust, teeme midagi oma nutikülmikus või kasutame autos navigeerimissüsteemi, on API mängus.
Kuidas mõjutab API meie igapäevaelu?
Nutiseadmetes kasutatavad rakendused, nagu Facebook ja Google, sõltuvad tugevalt APIst. Need võimaldavad erinevatel tarkvaradel omavahel suhelda ja andmeid vahetada, olgu selleks näiteks sotsiaalmeedia postituste sünkroniseerimine, asukohateenused või pangarakenduste toimimine.
Lisaks on API-d viinud veebipoed ja nende kasutajakogemused täiesti uuele tasemele. Veebipoed ei olnud varasemalt mitte midagi muud, kui tootepildid, hinnad ja tootekirjeldused kodulehel, kus kõige ambitsioonikamad ettevõtted lisasid juurde ka vormi, kus sai nime ja e-posti aadressi sisestada. Selle peale vormistati tellimus ja saadeti see e-kirjana välja, mis tänapäeva mõistes oli lihtsalt e-kiri.
Koroonapandeemia ajal kasvas API-de kasutamine veebipoodides plahvatuslikult. Ettevõtted avastasid, et veebipoodide efektiivne toimimine oli sel hetkel ellujäämise küsimus. API-de kaudu muutus võimalikuks laoseisude reaalajas uuendamine, hinnakirjade ja toodete nimekirjade haldamine ning automaatne kliendihaldus. Kui varem oli veebipoe haldamine manuaalne ja ajakulukas, siis API-d on selle muutnud palju lihtsamaks ja tõhusamaks.
Tänapäeval saavad ettevõtted kasutada API-sid nii sisemiselt näiteks BI-lahendustes ja tootmistarkvarades kui ka klienditeeninduses. Olgu selleks andmete eksportimine Excelisse, veebipoodide ja kassasüsteemide integratsioon või API kaudu kliendihalduse ja laoseisude sünkroniseerimine – võimalused on peaaegu lõputud!
API-del on kaks külge – saab olla nii API kasutaja kui ka pakkuja.
Ettevõtted on API-sid kasutanud juba pikka aega. Alguspunktiks võib pidada valuutakursse. Need olid ilmselt esimesed, mis API päringutega kasutusele võeti. Tänapäeval ulatuvad API-d aga palju kaugemale – e-arvetest kuni pangaliidesteni.
Kui rääkida API teisest küljest, kus lisaks kasutajale on ka pakkuja pool, siis Standard Books on näiteks ka teenusepakkuja. See tähendab seda, et teised tarkvarad ja keskkonnad saavad end nö ehitada meie tarkvara külge.
Tänu API-dele on andmevahetus muutunud kiiremaks ja tõhusamaks. Näiteks kui finantstehingud on API kaudu integreeritud, saab ettevõte lihtsalt ja kiiresti teha päringuid uute arvete kohta. API-d muudavad protsessid sujuvaks ja vähendavad vigade tekkimise riski.
Milline on API tulevik?
API kasutamine ei näita aeglustumise märke. Vastupidi – uued võimalused nagu näiteks manuste ja piltide pärimine API kaudu, avab ettevõtetele uusi teid andmete liigutamiseks ja protsesside lihtsustamiseks. API-d ei ole enam lihtsalt tehniline vahend, vaid võtmetähtsusega tööriist, mis aitab ettevõtetel kiiremini, paremini ja tõhusamalt toimida!
Standard Booksi tarkvara sisaldab tasuta kümneid olulisi APIsid juba standardpaketis, alates maksu- ja tolliametist kuni erinevate digiteerimislahenduste- ja pangalinkideni. Kui olemasolevast jääb väheks, siis liidesta oma majandustarkvara just enda ettevõtte vajadustest lähtuvalt välise süsteemiga!
Vaata ka Excellenti vanemkonsultandi ettekannet liidestuste teemal Excellent Business Forumil!